lördag 29 augusti 2009

Mellan-Lars


Har spenderat de senaste 10 dagarna i huvudstaden med storebror. Vi har verkligen hardcore-turistat - Klivit upp åtta varje morgon och kommit hem först vid tio elva-tiden.

För mig var det särskilt kul att återbesöka förbjudna staden och muren, vilka jag senast såg för tre år sedan då jag var här första gången. Båda var skitbra. I förbjudna staden spenderade vi en hel dag, från 9 till 5, och såg nog i stort sett allt. Hela tiden i sällskap med vår audioguide, Klara, som jag verkligen INTE rekommenderar framtida besökare. Den automatiska guiden går ibland igång innan man kommit fram till stället den pratar om, samtidigt som den ibland inte går igång alls. Men, detta till trotts hade vi ett jäkligt bra besök.

Vi gjorde även Jinshanling till Simatai-delen av kinesiska muren, vilket var grymt. Där, uppe på muren, träffade jag även min gamla jobbarkompis Fredriks kusin från Haninge, och påmindes igen av hur liten världen numera är.

Nu i veckan ska jag flytta över till västra delen av staden, till Renmin University i Haidian-distriktet. Till en början tänkte jag bosätta mig i studentrummet som jag får bo gratis i tack vare stipendiet, men så fort jag får tid och energi tänkte jag nog ändå ge mig ut på jakt efter en egen lägenhet. Under mitt ett och ett halvt år har jag samlat på mig en del saker. Mer än vad som riktigt får plats i ett litet studentrum...

För övrigt har jag hittat nya sätt att blogga på, och numera kan jag även kolla på youtube! Dessvärre (eller kanske inte) kommer jag dock fortfarande inte åt fejjan.

Inga kommentarer: