måndag 17 augusti 2009

Ensam utlänning

Så, jag fick veta i eftermiddags, när jag gick till kontoret på Renmin University för att fixa nytt visum, att jag är den enda utlänningen som ska läsa det här master-programmet. Mina klasskompisar kommer alltså att vara kineser. Inte riktigt vad jag väntat mig.

De har tydligen haft "Teaching chinese to Speakers of Other Languages" redan sedan två tre år tillbaka på universitetet, men i år är första gången de låter en utlänning läsa det. Vete fan hur det här ska gå alltså. Jag har bara läst en bok på kinesiska någonsin, och det var inte utan stor ansträngning, och nu ska jag plugga helt och hållet på kinesiska...

Oh well, fick en stor och välbehövd självförtroende-boost idag när jag tog en taxi hem från Mikala i alla fall och sög i mig alla komplimanger från taxichauffören. Även om jag vet att det räcker med att man säger "Ni hao" för att de ska gå igång...

Inga kommentarer: