fredag 11 juli 2008

Xiamen

Jag har begett mig ner till sydostra Kina och kuststaden Xiamen i provinsen Fujian. Har borjar en ca 2 veckor lang resa som formodligen kommer sluta i Hangzhou, straxt soder om Shanghai.

Xiamen ar riktigt mysigt! En stor del av staden tycks ha undkommit moderniseringen, och kvarteren dar jag har knallat omkring idag har saledes endast bestatt av laga hus separerade av tranga mysiga grander. Terangen ar relativt backig. Gatorna slingrar sig hit och dit, och for nagon som har vant sig vid gator som endast gar i nord-sydlig och vast-ostlig riktining (som i Beijing) sa ar det latt (se oundvikligt) att villa bort sig.

Manga har pratar en valdigt skum dialekt. Det ar lite roligt att mitt uttal ar mer standardkinesiskt an vad deras ar. De har ganska latt att forsta mig, men jag har ibland ratt svart att forsta dem. Detta ar i ju for sig inte helt olikt min situation i Peking, aven om det dar beror mer pa bristande ordforad an uttalet...

Nu har jag ju inte hunnit ata sa manga maltider har annu, men jag tycker mig anda ha hunnit marka en del skillnader i maten. Den storsta ar val formodligen Xiamens rika utbud pa fisk och skaldjur. Var jakligt kul att knata omkring bland matmarknaderna idag och kolla pa alla fula fiskar och skumma skaldjur. Utbudet pa gronsaker tycks ocksa skilja sig nagot, och att bestalla en sa enkel sak som en tallrik blandade gronsaker har ar darfor forvanansvart spannande... Bast hittills var fejkkycklingen med gronsaker, svamp och cashewnotter.


Imorgon ska jag aka over till Gulang yu, som ar en o precis utanfor Xiamen. I slutet pa 1800 talet slog sig europeer ner dar och byggde ett samhalle komplett med skolor, sjukhus, engelska tidningar, bibliotek osv. Arkitekturen lar darfor vara ratt speciell, och jag har hort att det ska vara en valdigt mysig plats att bara strosa omkring pa. Flera kanda kinesiska musiker kommer aven darifran.

Efter det planerar jag ett besok i staden Yongding - befolkad av Hakka-folket och kand for sina speciella jordhus, "tulou". Sedan tankte jag aka upp till provinsen Zhejiang. Hangzhou ar en stad, kand for sina vackra tradgardar, som man typ maste ha sett om man vistats en lang tid i Kina. Om jag har tid ska jag aven forsoka hinna till nagon annan stad i Zhejiang.

Inga kommentarer: