lördag 19 juli 2008

Hangzhou och Shaoxing

Akte tag cirka 22 timmar fran Xiamen till Hangzhou. Trevlig resa. Bredvid mig sov tva dansare och deras tva tranare, som precis hade varit pa en tavling i Xiamen (som de vann). Snackade med dem storre delen av tiden och fick darmed trana kinesiska sa till den grad att jag blev snurrig i skallen. Bra satt att fa tiden att ga.

Hangzhou ar en av Kinas mest kanda turistattraktioner. Staden ar ett gammalt kulturellt centrum, huvudstad under sodra Songdynastin, och kanske framst kant for den vackra Vastra sjon. Var lite orolig att det skulle vara sa mycket turister att jag inte skulle kunna njuta av allt, men till min forvaning var det inte sa jakla farligt. Visst var de manga, men inte plagsamt manga. Kanske har jag bara borjat vanja mig vid att leva i ett land med 1,3 miljarder manniskor...

Sjon var vacker och det var jakligt mysigt att strosa omkring den. For mig var dock hojdpunkten Lingyin templet (en bit vaster om vastra sjon) och dess omkringliggande grottor och berg. Templet ar zen-buddhistiskt och ar valdigt stillsamt och vackert. Det var framforallt en av templets hallar som imponerade pa mig: Nar man kom in mottes man av en helt enorm buddhastaty, och nar man sedan knatade runt bakom den fann man en vagg, lite i Sagrada familja-stil, fast med farger, med en massa utstickande figurer och byggnader. Riktigt coolt!
I grottorna runt omkring templet fanns gamla utkarvade buddhafigurer, av vilka vissa var sa gamla som fran Song-dynastin for 1000 ar sedan.

Leifeng-pagodan, Gushan on, zen-buddhistiska Jingci-templet och Qinghefang nattmarknad var andra platser jag besokte och gillade. Maste saga att Hangzhou for mig var en positiv overaskning. Nar man besoker gamla tempel och dyl i Peking kan det ibland vara svart att riktigt kanna historiens vingslag, da allting ar sa jakla renoverat. Det kanns liksom nybyggt. Hangzhou kanns dock pa nagot satt befriat fran detta problem aven fast saker och ting aven har ar renoverade och rent utav kopior av gamla byggnader.


Igar kom jag till Shaoxing, en mindre stad straxt oster om Hangzhou. Riktigt mysig stad, aven om jag har hort att moderninseringen har forstort mycket av den charm som en gang fanns har. Har sett gamla bostader fran Qingdynastin, forfattaren Lu Xun's gamla hem, kvinnorattskampen, poeten och anti Qing-aktivisten Qiu Jin's gamla hem samt bestigit den hiskligt hoga Yingtian-pagoden. Mycket mer finns inte att se har, men det ar en jakligt mysig stad att bara strosa omkring i.


Imorgon aker jag till en liten stad har i narheten som heter Anchang.

(Bilder far ni vanta med tills jag kommer hem till Peking)

Inga kommentarer: