söndag 2 mars 2008

ZhongGuanCun

I min gamla Berlitz reseguide över Beijing från 2005 står det att det sällan är trangsel på tunnelbanan. Haha!


Det är sällan inte trängsel på tunnelbanan. Det är helt jäkla galet. Tunnelbanan skulle kunna liknas vid en magisk låda, eller en trollerihatt - Den tycks rymma en oändlig massa. När man tror att det verkligen inte går in en kotte till så kommer en mindre familj och hockeytacklar sig in i massan, och visst far de plats! Det finns alltid plats för en till.

Att sedan stå och hålla balansen en hel tunellbanefärd (sittplats är en lyx få förunnad) är inte så lite utmattande. Och värre lär det bli när den beryktade hettan kommer till sommaren.



I förra veckan skulle jag köpa högtalare till min dator. Jag hade fått rekommenderat en "elektronikmarknad", ZhongGuanCun, som skulle vara bra, så jag ställde mig på tunnelbanan, utan att veta var marknaden låg, och började fråga efter vägen.

En man förklarade att jag skulle till XiZhiMen, vilket ligger en ganska bra bit ifrån där jag bor. 2 byten och nästan en timmes åkande. Så jag åkte dit.

Väl där känner jag mig rätt sliten efter en trång tunnelbanefärd, och den plötsliga värmen tar ganska hårt på en svenne klädd för kinesisk vinter. Jag frågar en kvinna om vägen, och hon förklarar att jag här måste byta till linje 13 och åka till WuDaoKou. Det här ligger verkligen på andra sidan stan från där jag bor, men fan, har jag kommit så här långt så...

Väl där så frågar jag en grabb om vidare direktioner. Han säger att nu måste jag antingen sätta mig på en buss, eller ta en taxi för att komma dit. Okej... Jag tar en taxi.


Till slut är jag så framme.


ZhongGuanCun, "elektronikmarknaden", är kanske inte riktigt vad jag skulle kalla en marknad. Det är vad jag skulle kalla en stadsdel. 

Det är flådiga skyskrapor överallt. Solen speglar sig i de blanka glasfasaderna och en köpstark medelklass rör sig från skrapa till skrapa.


Jag blundar, snurrar, sträcker ut ett pekfinger, och går till skrapan fingret pekar på. 20 minuter senare kommer jag ut med ett litet högtalarsystem för 200 yuan som jag fortfarande är helt och hållet nöjd med.


När jag sent på eftermiddagen kom hem hade jag förmodligen åkt tunnelbana i mer an 3 timmar. Inpackad som en jäkla sardin. 

Somnade ovaggad den kvällen och lyckades därmed till slut vända dygnet rätt.



Beijings tunnelbanesystem
Min station heter Communication University of China, men på denna lite äldre karta heter den Broadcasting university och ligger österut.
XiZhiMen och WuDaoKou hittar ni i nordväst.

Inga kommentarer: