fredag 14 mars 2008

Att leta lägenhet i Beijing

Jag trivdes faktiskt riktigt bra i mitt lilla studentrum på campus. Jag hade turen att få ett väl fungerande och någorlunda fräscht rum på universitetets International Center, och det enda som jag riktigt störde mig på var egentligen bristen på varmt vatten. Att duscha på morgonen innan kl 9 var inte ett alternativ.

Hade man mindre tur kunde man få ett rum i stil med det som Åsa fick... Där var det flera grader kallare än på mitt, och hon hade stopp i toaletten typ varje dag (oavsett om hon hade använt den eller inte) och ibland lät toaletten som ett mindre kinesiskt kolkraftverk.

Den största anledningen till att jag ville flytta var dock priset på min lägenhet. Att betala 2500 yuan/månaden för det lilla rummet är verkligen inte okej. Åtminstone inte om man ska vara här ett helt år. Så jag inledde min lägenhetsjakt.


Jag tror det var i onsdags förra veckan som jag gick till 3 olika bostadsförmedlingar här omkring och förklarade så gott jag kunde vad jag ville ha. Efter det ringde dom min telefon typ konstant med erbjudanden om att få komma och titta på olika lägenheter. Jag spenderade flera långa eftermiddagar med att gå från lägenhet till lägenhet och kolla. Sjukt ansträngande att föröka förstå vad alla ville säga mig, att försöka förklara vad jag tyckte, och vad som var bra och dåligt med de olika lägenheterna. I ett par åttiokronorsskor från Ica Maxi blev de många och långa promenaderna heller inte alltid helt behagliga.

Det största problemet för mig var att nästan alla fräscha lägenheter här är dimensionerade för minst två personer, och jag vill bo ensam. Jag kunde få superfräscha lägenheter med kök, badrum, vardagsrum och två sovrum för samma pris som jag betalade på campus. Men, jag kände verkligen att jag inte ville bo så stort. Det kändes bara... ödsligt. Jag skulle nog känna mig rätt ensam i en sådan stor lägenhet.

Men så i lördags morse ringde i vanlig ordning Tang Lili, den helt klart trevligaste och bästa av alla fastighetsförmedlare jag har haft att göra med här, och sa att hon ville att jag skulle komma och kolla på en lägenhet. Vid det här laget var jag rätt trött på att gå från lägenhet till lägenhet som inte passade mina krav, och dessutom hade jag lite andra planer för dagen, så jag var verkligen inte peppad på att gå och möta henne. Men hon insisterade, så jag släpade mig iväg trotts allt. Och så fann jag den till slut!

Jag träffade Lili kl 11 på förmiddagen, och ungefär vid 17-tiden var kontraktet påskrivet, och de sa att jag kunde flytta in till kvällen om jag ville! Så funkar det här. Inget, "Du kan flytta in i början av nästa månad" eller något sådant. Man skriver kontrakt och flyttar in. Snabba puckar.

Lägenheten ligger vid ChaoYangBeiLu, och med min nyinköpta cykel är jag på skolan på typ 5-10 minuter. Så det är rätt bra. Området utanför är jäkligt mysigt och lugnt. Massa barn och gamlingar mest som är ute och hänger på gården. Finns pingisbord och basketplan utanför, och givetvis det obligatoriska utomhusgymet! (bilder kommer)

Min lägenhet är en etta med kök och badrum. Fräsch och väl omhändertagen. Möblerad (inte riktigt i min stil, men helt okej...) Aircondition och TV.

Det fanns ingen madrass i sängen när jag flyttade in. Kineserna verkar verkligen inte knussliga med mjuka underlag. Madrasserna här är alltid stenhårda! Jag fann dock efter lite letande en helt okej madrass att köpa. Kom även hem från IKEA i söndags kväll med onödigt mycket kuddar, så nu sover jag som en prins här!

Det var för övrigt sjukt kul att besöka IKEA. Sverige Sverige fosterland.

Det är sjukt skönt att lägenhetsletandet är över, och att mitt liv här nu börjar stabilisera sig något. Jag välkomnar rutinerna. Min hjärna har gått på högvarv i ca tre veckor, men på senare tid har jag känt att jag börjar komma ner i varv lite.



Mitt gamla rum på campus


International Center

1 kommentar:

Anonym sa...

Se till så att sängen står rätt vad gäller currylinjerna =)