måndag 21 september 2009

Slut i skallen

Jag hade de första lektionerna idag. Det är första gången jag använder kinesiskan för att plugga någonting annat än just kinesiska. Det var svårt men jäkligt kul.


På första lektionen, som heter någonting i stil med "Överblick över det samtida Kina", hade jag en lärare från södra Kina vars dialekt var så stark att jag knappt fattade ett ord av vad han sa. Som tur var skulle han maila ut powerpointen, så det löser sig nog. Och ännu bättre: Han ska bara ha typ 3 lektioner med oss. Hoppas nästa lärare talar rikskinesiska.


Andra lektionen, "Att lära ut kinesiska som andra språk", var däremot lättare att hänga med i, även om hjärnan konstant gick på högvarv. Jag var helt slut efteråt. Lärare Xiao var rolig och märkbart passionerat intresserad för ämnet. Hans idol är Noam Chomsky, som han ser upp till "mer än både Karl Marx och Mao Zedong".

Inga kommentarer: