tisdag 15 september 2009

Puckouniversitet

Så här kan det gå till i Kina:

Ända sedan jag om hit till Renmin University - ett utav de allra bästa universiteten i Kina - har det varit väldigt svårt att få information om mina studier, typ när mina lektioner börjar, vad jag ska läsa för kurser osv. Ingen har tyckts veta någonting, och alla har sagt åt mig att jag ska prata med någon annan.

Igår fick jag tag på en lärare som var villig att kolla upp saker och ting, och hon bad att få återkomma när hon fick tag på information. Idag ringde hon och informerade mig att mina lektioner kommer att hållas på universitetets avdelning i Suzhou.

Suzhou ligger ungerfär en halvtimme med tåg ifrån Shanghai, och 11,5 timmar med tåg från Peking. Vad fan!

Det här känns som rätt viktig information som man kan tycka att jag borde blivit informerad om lite tidigare! Typ när jag sökte programmet!

Efter att förvirrat fastnat i något slags "men... men... eh... men..."-mummel i några minuter, så fick jag tillslut förståndet tillbaks, typ, och informerade henne att jag absolut inte tänkte flytta till Suzhou och att de borde ha informerat mig om detta tidigare. Hon tycktes ha viss förståelse för min frustration och sa att hon skulle tala med några lärare om hur vi skulle lösa det här.

Men hur ska de kunna lösa det här?

Som jag ser det finns det två lösningar för mig:

1. Att de lyckas lösa det så att jag kan läsa programmets kurser här på universitetet i Peking,

2. att jag kan byta tillbaka till mitt gamla universitet och läsa programmet där i stället.

Om inget av detta funkar så vete fan vad jag ska göra.

Hur kan de ge mig ett studentrum på universitetet i Peking om jag inte ska plugga här!? Hur kan de be mig att skriva in mig här om jag inte ska plugga här!?

Tur i alla fall att jag inte hann hitta någon ny lägenhet här i omrdet och betalat en massa hyra.

1 kommentar:

Bror sa...

Fy fan vad respektlöst! Hoppas verligen att det löser sig..