lördag 9 augusti 2008

8:e augusti 2008

Igår kom så dagen kineserna har väntat på i sju år sedan det annonserades att Peking skulle få hålla 2008 års OS. Sedan jag kom hit för typ ett halvår sedan har jag varje dag blivit bombarderad av budskap om "En värld, en dröm" och "Beijing välkommnar dig". OS har varit överallt hela tiden. På TV och radio. Ett ständigt samtalsämne bland människor. "Hur känner du inför OS?", har varit en fråga jag fått besvara många gånger, och "Jag har inget större intresse för sport" var en mening jag tidigt lärde mig säga på kinesiska...

Jag och många med mig har sedan länge varit jäkligt trötta på att höra om skiten. Det var därför med viss förvåning som jag igår klev ur sängen och kände mig en smula exalterad över att den åttonde augusti 2008 nu till slut var här! Dagen som hela landet har väntat på och förberett sig för så jäkla länge.

Viljorna bland mig och mina vänner skiljde sig något åt om hur denna dag skulle spenderas och firas. Skulle vi våga oss bort till folkmassan utanför fågelboet? Nej, även om vi skulle få plats där i kaoset under eftermiddagen så skulle man förmodligen vara helt slut när klockan väl slog 08:08, och det hela skulle nog bli rätt svårt att uppskatta. Ett förslag om jacuzzi på ett flashigt hotell med storbilds-TV dök upp, men röstades ner (Vi skulle typ behöva muta någon anställd eller vad det var för att få plats, och det kändes allmänt omständigt och dyrt). Vi bestämde oss i stället för att bege oss till takterassen på mysiga Drum & Bell, där mången sommarkväll spenderats denna sommar i sköna soffor med öl i hand och klängiga lövträd över huvudet.

Stället var fullt av folk från alla möjliga länder, och en TV-duk hade spänts upp som vi kunde följa öppningscermonin på. På torget nedanför skulle dessutom fyrverkerier fyras av som del av cermonin.

Filmen nedanför är inget vidare filmad (faktiskt inte så mycket pga av öl som pga min uppspelthet i det rådande kaoset) och den ger heller verkligen ingen rättvisa åt den enorma smäll som fyrverkeripjäsen gav upphov till (Den var skithög!). Men, det går inte att ta miste på den peppade stämningen som rådde den 8:e augusti 2008 i Peking.



Inga kommentarer: