torsdag 8 maj 2008

En typiskt bra dag

Vaknade i tid efter en god natts sömn utan lingualt kaosiga drömmar. Upptäcker att idag är en sådan sällsynt dag då himmelen är klarblå och fri från smog. Käkar näringsriktig och bra frukost. Perfekt blandat pulverkaffe.

Caravans skiva "For girls who grow plump in the night" i lurarna då jag cyklar till skolan hjälper mig att för en gångs skull komma i tid till första lektionen. Svår men intressant lektion. Har tillslut bestämt mig för att tycka att lärarens otroliga nördighet är charmig.

Den andra lektionen slipper jag lärare Hou, som har åkt till indonesien on buisness. Vikarien är en skitsnygg ung tjej som intar klassrummet som Mars Volta intog Mondos scen i Stockholm den där gången för några år sedan. Men till skillnad från dem håller hon i längen. De två bästa 口语-timmarna den här terminen...

Okej, om det var något som felade idag så var det väl lunchen... Råkade köpa en maträtt med "bittermelon" (vet inte vad det heter på svenska för jag är så jävla internationell nu för tiden) som inte var någon höjdare direkt...

På eftermiddagen hade jag den första av två planerade kalligrafilektioner. Otålig som jag är med mitt teckenskrivande hade jag inga större förväntningar på den lektionen, men det var jäkligt intressant! Att skriva tecken med vanlig penna är en barnlek jämfört med att använda penslar som vi gjorde idag. Lärare Li som hade lektionen var rätt cool, och det var jäkligt imponerande att se hans stadiga hand in action. Mina tecken var dock långt ifrån vackra...

Fika med en småkonstig ryss. Servitrisen från provinsen Hunan tycker jag har en lätt Hunan-dialekt... Konstigt.

När det är dags för middag bestämmer jag mig för att ta ett osäkert kort och testa en ny restaurang som jag cyklar förbi varje dag på väg till skolan men aldrig har besökt.
Det visar sig vara Hunan-mat - en favorit! (starkt och inte lika oljigt som maten i Beijing och nordöstra Kina ofta är). Berättar för servitören vad den tidigare servitrisen sa till mig, men han försäkrar mig att jag inte har någon konstig dialekt. Känns bra. Ska jag ha någon så ska det fan vara Beijingdialekt...
Käkar en tofurätt som heter Gānguō dòufu (干锅豆腐) och är riktigt god. Folk från Hunan kan verkligen sin tofu. Lovar mig själv att åka till Hunan i sommar.

Nu ska jag avsluta dagen med en Woody Allen-film.

2 kommentarer:

Anonym sa...

kolla in dig själv darl;-) http://www.rebell.se/rkubilder/sommarlager_folder.pdf
låter som om du har det jvlt nice därborta..:-) kram!

Mikael Salomonsson 米卡尔 sa...

Haha, fan vad läckert. Good times!