onsdag 28 maj 2008

Hand in hand, 手拉手


För någon vecka sedan hölls en sångtävling här på universitetet för utländska studenter samt kinesiska studenter som pluggar till att bli kinesiskalärare för utlänningar. Jag skämtade med min vän Chris om att vi borde ställa upp med "The mariner's revenge song" av The Decemberists - en låt där huvudpersonens mamma blir smittad och dör av syfilis, och han tillbringar resten av låten med att leta efter mannen som smittade morsan för att döda honom.

Jag erbjöd mig att i falsett sjunga delen där mamman uppmanar sonen:
Find him, bind him, tie him to a pole and break his fingers to splinters

Drag him to a hole until he wakes up naked clawing at the ceiling of his grave

Nästa dag när jag kommer till skolan meddelar Chris mig att han har anmält oss till sångtävlingen. Men vi ska inte sjunga Decemberists. Nej, han har ett ännu sämre föslag; "Hand in hand" - den gamla OS-låten från Seoul -88! För er som inte minns den kan den avnjutas genom att klicka här.

Vi ställde upp i sällskap med två kinesiska tjejer, och med hjälp av tjusig koreografi och fantastiskt skådespel lyckades vi vinna "Best performance"! Jäkligt stort alltså.


I söndags firade vi vår seger genom att åka till konstdistriktet "798" i nordöstra Beijing. Rätt coolt. Gamla fabrikslokaler som har byggts om till gallerier. Det fanns mycket att se, men alldeles för mycket för att orka med på en dag. Får bli ett återbesök snart.



Blev sjukt peppad när jag fick ett utskick från IKEA i brevlådan här om dagen! Midsommar är typ en månad bort, och det har redan börjat smidas planer här borta på hur det ska firas. Garanterat än så länge är endast att vi svenskar kommer tvinga folk av andra nationaliteter att sjunga nubbevisor på svenska.

Inga kommentarer: