tisdag 30 mars 2010

Roligheter och sociala förmåner

Två roliga saker:

1. Ikväll var jag och kollade ett hotell åt mamma och pappa inför deras Peking-resa i maj och frågade en man i receptionen:
"Mina föräldrar pratar inte kinesiska, kan personalen prata engelska här?" Varpå han på fullt allvar svarar:
"När kommer de?"

Tror inte vi tar det hotellet...

2. Guo Wei berättade ikväll att Geely's VD, Li Shufu, inför företagets köp av Volvo hade skickat en grupp till Sverige för att lära sig om svensk kultur. Guo Wei hade läst rapporten och frågade mig idag: "Är det verkligen sant att det i Sverige är okej om ens partner är ute på affärsresa i mer än 15 dagar att ha en affär med någon annan?"

De verkar ha full koll där på Geely.


För övrigt:

Som så många andra Amerikaner förundras min vän Fiona ständigt av våra sociala förmåner i Sverige. Idag skickade hon mig ett mail med följande länk och bad mig följaktligen att "hook a sister up": http://pitchfork.com/features/articles/7776-whats-the-matter-with-sweden/1/

Och på tal om det så noterade jag just att mina CSN-pangar har anlänt. Det betyder att det blir drinkar på den fantastiska posha lilla baren Apothacary i veckan, samt ett besök på Star Live på lördag där islänningen Ólafur Arnalds spelar!

Inga kommentarer: