onsdag 10 mars 2010

2010年3月10日

Tror jag äntligen börjar bli kry från förkylningen jag haft sedan jag kom tillbaka till Peking. Har inte gjort mycket annat än vilat och försökt bli frisk i nästan två veckor nu, och det börjar bli sjukt tråkigt!

Jag kände mig lite bättre i lördags, och tog mig därför ut och kollade på några av de mer välkända banden i Peking då de spelade på Yugong Yishan. Har aldrig sett så mycket folk där som den kvällen. P.K.14 - det enda kinesiska bandet som jag tycker är riktigt bra - har jag inte lyckats se en enda gång under mina två år här förrens i lördags. Riktigt bra! Det andra var inget vidare, förutom AV Okubo som såg gay ut och hade en ny svängig och snygg tjej på trummor. Efter konserten blev det en karaokesväng, vilket var ganska onödigt egentligen. Men ändå stannade vi till klockan sex av någon anledning. Och så när jag vaknade upp nästa dag så mådde jag inte särskilt bra igen.

Plugget så här långt har till stor del varit en massa repetition på sånt vi läste förra terminen och därför jäkligt tråkigt. Undantagen är kursen i kinesisk kultur - som inte har bestått i upprepning, men där man känner sig fördummad, då det man får lära sig är så grundläggande - samt kursen i modern kinesisk litteratur som bara är skitsvår. Till imorgon ska vi läsa en novell av Lao She (http://sv.wikipedia.org/wiki/Lao_She) som är skriven i mitten på 30-talet, då det moderna kinesiska skriftspråket nyligen hade börjat standardiseras. Jag får sitta med novellen i ena handen och ordboken i den andra och slå upp ord som slutade användas för ett halvt sekel sedan.

Men men, terminen började ju först för en och en halv vecka sedan. Det kanske blir bättre.

Det sägs att det ska bli vårvärme imorgon. Jag hoppas det stämmer, och jag hoppas att den sedan stannar också, för det sägs även att centralvärmen stängs av nästa vecka...

På fredag kommer St. Vincent till stan!

Inga kommentarer: