måndag 2 mars 2009

Ny termin

Imorgon drar det igång igen - en ny termin av kinesiskastudier. Det blir min tredje i Kina och min femte totalt. Jag har kommit så långt nu att jag klarar mig utan problem ute i vardagslivet, och med vissa av mina kinesiska kompisar pratar jag nästan uteslutande kinesiska. Mitt ordförråd är dock fortfarande fattigt, och om jag umgås med flera kineser samtidigt så hänger jag ofta inte alls med i konversationen. TV och radio är för svårt, och att läsa tidningar likaså, även om jag kan förstå typ vad de snackar om.

Jag ser fram emot att återse gamla vänner imorgon, men även att se vad det är för nya personer som har dykt upp. Jag välkomnar även en vardag av rutiner och måsten efter en sån här lång tids ledighet.

Det som upptagit mina tankar den senaste veckan har dock inte varit skolstart eller kinesiskastudier. Imorgon är nämligen även början för något helt nytt för mig: Jag ska börja lära ut engelska.

Varje tisdag eftermiddag kommer jag ha två klasser à 20 ungdomar, 13-14 år gamla. Min lektion kallas "Oral English" och är förberedande för ett slags engelskatest som heter BETS (Beijing English Testing System). Eftersom jag aldrig tidigare har lärt ut annat än gitarr så är jag lite nervös... Men det kommer nog gå bra. Hoppas det är bra kids bara.

Eftersom en av mina framtida planer är att lära ut kinesiska, så blir detta en jäkligt bra merit och erfarenhet. Dessutom, i dessa finanskrisens tider, så är det en jäkligt nice extra inkomst.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej !
Lycka till med lärarjobbet !
Det kommer att gå jättebra !
Mamma