lördag 12 april 2008

QingMing 清明

Förra fredagen var det QingMing - Kinas motsvarighet till allhelgona typ. En dag att minnas sina förfäder och städa gravar. Med anledning av detta var vi lediga på fredagen!

Jag hade planerat att hänga med två vänner till XiangShan ("Fragrant hills") i västra Peking. Kvällen innan var jag dock och kollade på Hedgehog när de spelade på D-22 i WuDaoKou och blev kvar lite väl länge. Så jag orkade inte riktigt ta mig upp till den utflykten...

När jag tillslut framåt lunchtid rödögd tog mig ur sängen möttes jag dock av ett strålande sommarväder, och fick genast dåligt samvete för att ha sovit borta halva dagen. Således bestämde jag mig för att dra till en park - vilken som helst - och det blev YuYuanTan-parken.

Jag hade ingen aning om det när jag bestämde mig för att åka dit, men den parken är berömd för att ha en jäkla massa körsbärsblommeträd (öh, det heter inte så va?). Och just nu är det verkligen säsong för körsbärsblommarna, så det var väldigt fint.





Jag var dock långt ifrån ensam om att ha fått den brillianta idén att åka dit. Utmattad av sommarvärme och ansträngningen att ta sig fram i folkmassan drog jag mig hem efter ca 3 timmars promenerande.

På kvällen knatade jag omkring och kollade på när människor tände små eldar vid trottoarerna i mitt grannskap åt sina döda familjemedlemmar. I eldarna kastade de papperspengar och annat som gåvor.




Inga kommentarer: