tisdag 26 februari 2008

Ankomsten

Kom fram i torsdags eftermiddag efter en rätt soft flygresa med ett något försenat plan. Var till en början sjukt obekväm och hade myror i benen redan innan planet lyfte, men så blev jag återigen lite tagen av hur lyxigt det kan vara att flyga nu för tiden och kom snart i bättre stämning. High-tech-makapärer i stolsryggarna, nybakat bröd (bluff förståss, men ändå) och en flygvärdinna utklädd i kockkläder. När jag förstod att jag skulle få en sån där liten vinare helt för mig själv så hade ju SAS helt och hållet vunnit över mig.
Min stolsgranne försökte till en början föra lite hjärndöda konversationer med mig, men när jag satte in anti-ont-i-öronen-öronpropparna vid starten så tror jag han missuppfattade det som någon slags hint och sade följaktligen inte ord de resterande 8 timmarna.

Allting gick jäkligt smidigt när jag kom fram. Gick inte på några taxi-bluffar eller liknande vid flygplatsen och väl vid universitetet hittade jag med lite hjälp ganska snabbt fram till universitetets International Center, där jag nu bor.
Rummet är helt klart över förväntan! Det är ett dubbelrum som jag, om jag förstått allt rätt, ska få ha för mig själv. Lite slitet, lite dåligt med varmvatten, men det funkar helt klart!

På och omkring campus finns rätt mycket restauranger (framförallt finns det sjukt många frisörer faktiskt) och mina erfarenheter av dem hittills har varit väldigt blandade. Här om dagen åt jag nog den vidrigaste frukosten någonsin på en utav dem; En soppa som tycktes bestå av kokat vatten blandat med ägg, någon märklig grönsak som bara smakade salt, ett ägg i suspekt färg och bröd. Det var verkligen vidrigt. Men så har jag ätit en del sjukt goda saker också! Det finns flera små restauranger här som är billiga och serverar enkel men riktigt god mat. Och i byggnaden jag bor i finns en lite finare och dyrare restaurang som gör riktigt bra käk. Man kan ändå komma undan med typ 20 spänn där och bli riktigt mätt.
Det svåra är dock alltid att beställa - en konst som är värd ett helt eget blogginlägg. Jag vet liksom aldrig riktigt vad jag ska få.

Har varit sjuk ända sedan jag kom hit, så jag har inte varit ute på stan så mycket ännu. Försöker ta det lugnt och tillfriskna så fort som möjligt. Nästa vecka börjar lektionerna! Ser fram emot det!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Micke,

Vad skönt att allt gått bra!! Vi ses och hörs snart igen på Skype : )

Kramar,
Anna

Anonym sa...

Vad FAN är anti-ont-i-öronen-öronproppar för något? Tuggummi?

Mikael Salomonsson 米卡尔 sa...

Haha, det är öronproppar som hjälper till att tryckutjämna. Sist jag flög hade jag nedsatt hörsel i två dagar efteråt... Men de här prylarna gjorde fan susen alltså!