lördag 29 maj 2010

Dàtóng 大同

Imorgon åker jag med plugget till Dàtóng i provinsen Shanxi, väster om Peking. Staden är känd för Yungang-grottorna(云冈石窟 Yúngāng Shíkū), vilka huserar Kinas äldsta Buddhastatyer (ca 460 e.K.), samt "Det hängande templet" (悬空寺 Xuán Kōng Sì), vilket är ett tempel som just hänger ut från en klippa.

I övrigt ska Dàtóng vara sjukt förorenat, fult och illaluktande. Ungefär som resten av Shanxi-provinsen då... Den trogne bloggläsaren kanske minns att jag var där för ca 1,5 år sedan på operaresan. Minns hur smoggen låg tät över hela jäkla provinsen, vart vi än åkte. Ute på vägarna passerade man kolgruva efter kolgruva. Ibland bredvid en fruktodling... Urk. Det där vill jag inte tänka på. Köp inte kinesisk frukt kära vänner!

Denna typ av skolresor kan lätt bli något påfrestande, då man som universitetselev i Kina, oberoende av hur gammal man är, ändå blir behandlad som om man går på dagis. Jag skulle inte bli förvånad om vi tvingas gå i led. Kanske ha en hand på axeln på den framför en så att man inte tappar bort varandra. Och det kommer säkert bli strul med att få till vegetarisk mat också. "Vadå, korv är ju inte kött, det är bara korv!"

Men, 100 spänn för resa, inträdesbiljetter, hotell och mat är en jäkligt bra deal.

Nu blev ju det här ett väldigt negativt inlägg, men det var inte alls min mening! Ska bli kul!

Inga kommentarer: