tisdag 22 december 2009

Holy, Holy, Holy

Hembiljetten för vintern är bokad!
På kvällen den 14 Januari landar jag i Sverige, och sedan är jag hemma fram till den 22 Februari. Ser fram emot ett lite längre Sverigebesök den här gången!

Min galna pluggperiod här börjar så smått lida mot sitt slut. De senaste veckorna har bestått i uppsattsskrivande, studerande av hur människor lär sig andraspråk, att hålla i simulerade lektioner, samt det vanliga kinesiskapluggandet. Idag höll jag i den sista lektionen och lämnade in den sista uppsatsen. Nu återstår bara att skriva en lektionsplan och att skriva en sluttenta i kinesiska.

Det är svårt att komma i någon slags julstämning här i fjärran östern. Köpcenter och en del andra allmänna platser må vara dekorerade i glitter och med tomtar och granar, och i min lägenhet må det finnas såväl glögg och pepparkakor som ljusstake och julstjärna, men det blir ändå bara inte rätt... Kina och jul hör väl helt enkelt inte ihop. Men mer än något annat, så känns det klarare än någonsin för mig att julen är en familjehögtid, och det ända sättet att fira den på är med familjen. På torsdag ska vi i alla fall fira så gott det går hemma hos Fernanda och Peng Bo med något slags juligt knytkalas, och det blir nog bra på sitt sätt.

För övrigt blåser man nästan bort i de kalla nordanvindarna som dragit genom Peking den senaste tiden.

Inga kommentarer: