onsdag 30 december 2009

Ägget

Jag, Fiona och Badr.

De goda människorna på "Hanban", den institution som ger mig och mina klasskamrater våra stipendiepengar, var här om veckan vänliga nog att ge oss gratisbiljetter till Ägget, eller "National Center for Performing Arts", som det egentligen heter. Anledningen till att det ofta kallas Ägget är att det ser ut som just ett sådant, halvt nedsjunket i marken. Det ser ganska märkligt ut där det ligger alldeles väster om Himmelska Fridens Torg. Passar inte alls in i stadsbilden.

Men inuti är det grymt tjusigt! Stort och luftigt, format som en sfär, med organiska och varma färger. Det var verkligen imponerande, och ändrade min från början ganska negativa inställning till byggnaden, som jag tidigare endast sett från utsidan.

Det är vanligtvis jäkligt dyrt att gå dit, så det var riktigt nice att få sig en gratisbiljett. Föreställningen i sig var kanske ingen höjdare: Harlem nånting nånting Singers. De sjöng en massa traditionell amerikansk musik med vikt på den svarta musiktraditionen. Ofta var det lite musikaligt, och ofta blev det ganska konstigt när de försökte skapa någon slags stämning av att vara i det cola fattiga svarta Harlem, när man i själva verket var i en flådig konsertlokal med en rakryggad kinesisk publik som klappar på ettan.

Men det var jäkligt kul att komma dit och få se arkitekturen, och jag hoppas att jag någon gång får fler gratisbiljetter dit. Hanban's stipendiepengar må vara ett gott bidrag till kassan, men några biljetter till Ägget räcker pengarna inte till...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad skoj att du kom dit ! En upplevelse verkligen.

Daniel sa...

Ser jävligt fett ut från insidan, det måste medges.