måndag 19 januari 2009

Hemma igen?

Det är jäkligt konstigt det här med att ha två liv. Jag lever ju ett här i Peking och ett i Stockholm, och de har inte många gemensamma nämnare. Och det är också konstigt hur fort man ändå ställer om mellan dem.

När jag åkte till Stockholm i jul kändes det som att jag lämnade min trygga vardag i Kina. Jag lämnade mina rutiner och åkte på semester. Och när jag satt på café och blickade ut över ett Haninge C där jag inte kände igen ett ansikte längre kändes det knappast som att det var där jag hörde hemma.

Men så träffar man sina gamla goda vänner, hänger med familjen, spelar med sitt band, går på fest på Gula Villan, och så händer det någonting.

I söndags när jag var på väg till Arlanda kändes det så igen som att jag lämnade någon slags trygghet bakom mig, och det var lite som att åka på äventyr igen, även om det var vardagen jag åkte tillbaka till.


Det är konstigt vad fort det går. Nu har det gått ett par dagar, och jag har börjat komma in i den här verkligheten med dess rutiner, umgänge och platser. Och det känns som att det är med ny energi jag är tillbaka! Jag känner mig jäkligt inspirerad nu och sugen på att fortsätta förbättra min kinesiska.

Något jag dock inte kommit in i ännu är tidsrytmen. Vaknar upp runt 5 på mornarna... Blir dödstrött på eftermiddagen och är det i värsta fall resten av dagen.

Men, nu har solen gått upp,
och jag ska starta en ny dag
i lovely 北京.

Inga kommentarer: