tisdag 27 januari 2009

Dagens två glädjeämnen

Luftfuktare - Ett måste i den torra Pekingvintern



Min hyresvärd har avrått mig från att använda gasugnen i min lägenhet. Kineser lagar själva aldrig mat i ugn, det finns normalt inte ens någon i deras hus, och jag tror nog min hyresvärd avrådde mest för att hon inte själv förstod sig på ugnen. Men jag blir hur som helst lite nojig, och dessutom ser ugnen inte så fräsch ut, så idag har jag varit och shoppat mig en ny liten ugn!
Det blev således ugnstillagade rotsaker till middag. Ser även fram emot att göra varma mackor i framtiden.

Lite välbehövd materiell glädje i ett Dingfuzhuang där så gott som alla affärer och restauranger är stängda, och en viss tristess råder för oss som inte firar kinesiskt nyår i en vecka.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej !
Luftfuktare låter vettigt !!!!
Och en ugn!!! Det blir ljuvliga dofter från din lägenhet hädanefter. Ugnbakade rotsaker Mums !