torsdag 12 februari 2009

Den västra freden

Åter i underbart civiliserade Peking. Genom feta kontakter (det som i Kina kallas guānxī) lyckades jag få gratis inträde till en massa intressanta platser i Kinas gamla huvudstad Xī 'ān. Det historiska muséet ska vara det kanske bästa i Kina och innehåller massor av gamla historiska föremål. Kanske lite väl mastigt för en eftermiddag, men jag gillade det och tycker det är värt ett besök. För mig som läser kinesiska, och diggar tecken, så var den i sten inristade gamla kalligrafin som kan ses i Bēilín 碑林 också intressant, och när det kommer till tempel så gillar jag oftast daoisttempel bäst, och blev så heller inte besviken på Bāxiāngōng 八仙宫 i östra Xī 'ān. Jag fick även revansh på Hánchéng, men jag tror det får bli ett eget blogginlägg...

På senare tid har jag medvetet försökt att inte bry mig för mycket om att ta kort när jag turistar, då det ibland känns som att man tänker mer på att få till en snygg bild än att verkligen uppleva platsen man besöker. Men här nedan följer i alla fall en några av de få bilder jag tog:


Dàyàntǎ(大雁塔), "Den stora gåspagoden"
Varför den heter så vet jag inte, men den är en av Xī 'āns kändare turistattraktioner. Den byggdes ursprungligen på 650-talet, men har byggts om ett antal gånger sedan dess, och har använts till att förvara viktiga buddistiska skrifter. Numera kan man knata upp till dess sjunde och högsta våning och få en rätt fläskig vy över stades södra delar.
(Och ja, jag är 17 år, har precis påbörjat en fotokurs, och experimenterar med skärpedjup i buskagen!)



Jag bodde på ett asmysigt hostel (Xiangzi hostel), vilket var en gammal uppfräschad s.k. courtyard. Jag bodde i ett enkelrum på tredje våningen med en säng stor nog för att rymma en hel familj. Ute i trapphuset var det fritt fram att klottra lite, något som många backpackers, kanske på väg till kojs efter en kväll nere i baren på bottenvåningen, hade svårt att låta bli.



En suspekt figur i en paviljong, vid en sjö, i södra delen av en föredetta huvudstad, i ett märkligt land.



Måne över samma sjö



Xī 'ān är ju känt för terrakottaarmén, men jag kan rekomendera alla med planer på att besöka staden att även besöka denna gamla kejsares gravplats. Kejsare Hànjǐng 汉景帝 regerade en tid under Han-dynastin, vilken var dynastin efter den som terrakottaarméns kejsare av Qín regerade över (det blev något grammatiskt fel där tror jag). Sakerna han fick med sig i graven må inte vara lika imponerande som kejsaren av Qíns (de här soldaterna nådde bara upp till knäna), men jag tycker ändå detta museum ger en djupare och coolare magkänsla än terrakottaarméns. Man går liksom ner i gravkullen, som ni ser på bilden ovan, och knatar omkring i gångarna där. Mycket utav sakerna ligger kvar på sin orginalplats, och ibland går man ovanför sakerna på ett glasgolv.

Inga kommentarer: